CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

torsdag 12. februar 2009

Hot 'n Cold












Ja, oppgavene begynner å bli krevende. Jeg er ikke av den typen som ser på musikkvideoer, så dette ble en lettere sagt vanskelig oppgave, men jeg prøver.

Jeg valgte å finne ut mer om Kate Perry, med sangen Hot 'n' Cold. Kate Perry slo igjennom med sangen "I kissed a girl", som fort ble en hit verden rundt. Sangen ble utgitt i forbindelse med samme CD, der du finner sangen "Hot 'n' cold". Albumet heter "One of the Boys". Platen ble utgitt den 17. juni 2008 og har solgt over 1.7 millioner eksemplarer over hele verden.
Det er Kate Perry som synger sangen, men den er skrevet av Max Martin, Dr. Luke og Kate Perry. Jeg vil påstå at sangen er en typisk "hitliste" sang. Den har fått sjangeren DancePop, veldig riktig, men jeg har ikke hørt om sjangeren før. Sangen kan høres av alle, men jeg tipper at den er mest egnet for ungdom og unge voksne, men det kommer helt ann på musikksmak.

Kate Perry synger om en gutt som ombestemmer seg mye. Hun sier for eksempel at gutten endrer meninger så ofte som jenter skifter klær. Den handler om denne gutten som har endret mening mange ganger, og nå vil han ikke være sammen med henne lengre. Det er temaet som går igjen i sangen. Det er ikke en sang med særlig varisjon i teksten.

Musikkvideoen ble innspilt i Los Anegeles, tidlig i september. Den hadde verdenspremiere på MySpace 1. oktober 2008 og var den tredje singelen fra "One of the Boys". Videoen starter som et bryllup, og vi kommer inn i tidspunktet der løftene skal leses opp. Kate sier "ja" mens gutten svarer ikke. Dermed starter sangen slik:

"You change your mind
Like a girl changes clothes
Yeah you PMS
Like a bitch, i would know"

Videoen fortsetter med at han løper ut av kirken, mens Kate følger etter. Hun løper etter han rundt hele byen før de ender opp på et lager der flere hvitkledde jenter danser. På slutten av musikkvideoen ser vi at det hele bare hadde vert konsekvensene hvis brudgommen ikke hadde svart. Han svarer "JA" og musikkvideoen er ferdig.

Du kan si at videoen forteller en historie, med du ser til stadighet innspill der Kate Perry står på en scene og synger sangen. Dette er en blandingsvideo, fordi den forteller en historie, altså disse konsekvensene. Innslagene fra scenen virker likevell ikke forstyrrene på helhetsinntrykket. Som du ser over har kjeg tatt med noen linjer fra sangen, begynnelsen. Filmen er passende til teksten, men når jeg så sangens tittel, var ikke det første jeg tenkte på, et bryllup. Vi møter Kate Perry og hennes "soon to be" ektemann. Ellers er det mange såkalte statister som dansere og gjester i kirken.

Miljøet henger godt sammen med både setting i filmen og med sangteksten. Det som fanget min oppmerksomhet med denne videoen var at den hadde en handling. Ofte er musikkvideoer bare artisten som synger og spiller, men dette var annerledes.
Min slutt vurdering:
Sangen er ikke en av mine favoritter for å si det sånn, men jeg valgte denne sangen på grunn av videoen. Musikkvideoen var noe for seg selv. Den hadde humor og det var morsomt å se den. Før jeg så filmen hadde jeg ingen anelse om hva temaet i musikkvideoen kunne være, likevel ble jeg litt sjokkert over at det handlet om et brullup. Jeg synes at musikkvideoen var veldig bra, og den var unnerholdene. Musikkvideoen sier meg at denne artisten er flink til å variere, samtidig som at hun kommer godt fram i filmen med sin sang.


1 kommentarer:

Jenny sa...

Åå, jeg liker også den musikkvideon. Det er så mye som skjer i den. Veldig bra vri på slutten at det ikke skjedde likevel. :) Morsomt da han springer inn i pølsemannen! :D